O Melga fusiona política lingüística e xogos e deportes tradicionáis

No día de onte 20 de decembro do presente ano 2016, a Fundación Ricardo Pérez e Verdes e o Museo Etnolúdico de Galicia (MELGA), en xornada matinal de 8,30 h ás 14,10 h, levou a cabo no centro público IES. Alfonso X ou Sabio do concello de Cambre (A Coruña),  un gran Festival de Xogos e Deportes Tradicionais Galegos, cuxa práctica foi dirixida polo presidente/director da institución e apoiado polos profesores do departamento de Educación Física Belén Igrexas e Anxo Naveira e por parte teórica correu a cargo da profesora Doce Fernández directora do departamento de Lingua e literatura galega do devandito centro docente.

Mais de 500 alumnos/as, galegos e faráneos de doce nacionalidades (chineses, dominicanos, peruanos, coreanos, tunisianos, marroquís, rusos, checos, etc.), todos pertencentes ao ciclo da ESO, desenvolveron ditas actividades no interior das aulas e no ximnasio, así como no exterior nos campos de xogos do centro, durante o case seis horas de traballo intenso teórico-lúdico.

En referencia á parte práxica, os participantes recreáronse con 10 xogos e deportes tradicionais galegos a saber: a tumba galega, ou zurriagazo, as varas, carreira de mazarocas, ou tirafungüeiro, ou varapau, vos birlos ou canteiro, a recollida dás mazarocas, as andas e as carretas, carros e carrilanas. Os de maior aceptación foron: as carretas, carros e carrilanas, a tumba galega, as varas e os birlos.  Para moitos dos alí presentes nunca habían “vivenciado” persoalmente das devanditas  actividades lúdicas e descoñecían por completo a súa existencia. En canto á parte teórica realizouse un traballo de campo sobre os xogos alí desenvolvidos e outros, buscando a súa etimoloxía, analogías, conceptos, historia, etc. a través de procura bibliográfica, gravados, debuxos, esculturas, fotografías, videográfica,…e finalmente confeccionouse un ficheiro-documento que se denominou “Xogamos en galego”, con todo o localizado sobre o patrimonio inmaterial, lúdico e lingüístico de Galicia.

Foi unha nova e única experiencia  levada a cabo nun centro escolar, fusionando (teoría e práctica) dous departamentos escolares (educación física e lingua e literatura galega) e unha institución museística.  Debido ao gran acollemento, o experimento didáctico e pedagóxico estamos seguros que terá continuidade en anos sucesivos.